Zarządzanie firmą to zadanie skomplikowane i wymagające umiejętności łączenia pracy wszystkich jej działów, aby zyski przewyższały koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jednak, by tak się stało należy zadbać o odpowiednie ograniczenie tych kosztów, które w połączeniu z aktywnym pozyskiwaniem coraz to nowszych możliwości zbytu towarów stanowić będą główny czynnik rozwoju firmy. Idealnym wsparciem w przeprowadzaniu tych procesów będą systemy ERP oraz CRM. Jednak jak wybrać właściwy program?
Czym dokładnie jest system ERP?
Najprościej ujmując, program ERP to narzędzie wykorzystywane do zarządzania dostawami. Za jego pośrednictwem mamy dostęp do monitoringu procesów sprzedaży oraz kontrolę nad stanami magazynowymi, co znacznie ułatwia proces planowania zaopatrzenia i pozwala rozsądnie sterować budżetem firmy. ERP umożliwia także zarządzanie zasobami ludzkimi oraz tworzenie różnorodnych analiz finansowych.
Co jest istotą systemu CRM?
System CRM stworzono w celu budowania relacji z klientami. Pomaga on, zatem tworzyć właściwe strategie biznesowe, które będą odpowiadać potrzebom naszych potencjalnych odbiorców. Ponadto system ten usprawnia i automatyzuje prace działu marketingu oraz znacząco przyspiesza proces obsługi klientów, co przekłada się na dobre opinie o firmie i większe zyski.
Jakie są podstawowe różnice systemów ERP i CRM?
Systemy ERP i CRM różnią się od siebie, dzięki czemu mogą wzajemnie się uzupełniać lub pracować całkowicie niezależnie od siebie. CRM umożliwia budowanie ścisłych kontaktów z naszymi kontrahentami oraz pozyskiwanie nowych klientów, co znacząco wpływa na zwiększenie zysków. Z kolei program ERP umożliwia obniżenie kosztów oraz racjonalne zarządzanie wszelkimi wydatkami. Oznacza to, że oba te systemy przyczyniają się do efektywniejszego funkcjonowania firmy, co będzie przynosić nam większe zyski przy równoczesnym obniżeniu kosztów.
Zgodnie z artykułem zamieszczonym na stronie program-erp.pl/artykuly/podstawowe-roznice-systemow-erp-i-crm najistotniejsza różnica pomiędzy ERP i CRM to zakres działalności, bowiem często mówi się, że system CRM może działać jako część ERP. Dzieje się tak, ponieważ CRM skupia się głównie na gromadzeniu danych oraz rozpoznawaniu potrzeb kontrahentów, zaś system ERP można wykorzystywać praktycznie we wszystkich obszarach działalności firmy.
Pięć praktycznych porad, jak wybrać właściwy dla nas system ERP?
Pierwsze, co należy wziąć pod uwagę stojąc przed wyborem systemu ERP jest zwrócenie uwagi na potrzeby naszego przedsiębiorstwa, a co za tym idzie ustalenie, jakie funkcjonalności będą nam niezbędne do poprawy pracy systemu informatycznego firmy. Pozwoli nam to zaoszczędzić na kupowaniu zbyt rozbudowanych systemów, które nie będą przez nas w pełni wykorzystywane.
Istotne jest również to, by sprawdzić, czy proponowane nam funkcjonalności są rozbudowane i perspektywiczne. Oznacza to, że system ERP, który wybierzemy powinien opierać się na najnowszych rozwiązaniach, a nie przestarzałych technologiach, które posłużą nam jedynie na chwilę powodując, że niedługo będzie czekała nas wymiana systemu na nowszy.
Nie należy zapominać również, że dobry system ERP powinien być elastyczny i otwarty. Za pojęciami tymi kryje się możliwość dołączania do niego dodatkowych rozwiązań funkcjonalnych, które mogą się okazać niezbędne wraz z postepowaniem procesu rozwoju przedsiębiorstwa. Może się bowiem zdarzyć, że twórca systemu nie przewiduje takiej możliwości, a my będziemy musieli rozważyć wymianę takiego ERP na inny, co wiąże się z kosztami.
Kolejne, co podpowiada nam specjalistyczny artykuł, opublikowany pod adresem program-erp.pl/artykuly/jak-wybrac-wlasciwy-system-erp – to, na co powinniśmy zwrócić uwagę, to dostawca systemu. Ważne jest by był on odpowiednio doświadczony oraz oferował pełen zakres usług, wraz z wdrożeniem systemu, wsparciem technicznym oraz serwisowaniem na dalszym etapie współpracy. Istotne są tutaj również opinie o dostawcy, jakie znajdziemy w sieci.
Ostatnie, czemu warto się przyjrzeć to, bez wątpienia koszt wdrożenia oraz cena całego oprogramowania. Należy zapamiętać, że nie zawsze to, co najdroższe będzie najlepsze, a stosunek funkcjonalności systemu do ceny to bardzo ważny aspekt.