Proste układy paliwowe wykorzystują grawitację lub ciśnienie powietrza, aby dostarczyć paliwo ze zbiornika do pompy wtryskowej. W nowoczesnych szybkich silnikach wysokoprężnych zwykle stosuje się pompę paliwową.
Taka pompa, napędzana silnikiem. automatycznie dostarcza paliwo do układu wtryskowego oleju napędowego. Pompa często ma ręczną dźwignię zalewania do odpowietrzania układu. Nowoczesne pompy wtryskowe to prawie wszystkie pompy szarpane, które wykorzystują metodę wtrysku paliwa z tłokiem i krzywką. Podstawowa różnica między silnikiem Diesla a silnikiem benzynowym polega na tym, że w silniku Diesla paliwo jest rozpylane do komór spalania przez dysze wtryskiwaczy paliwa, gdy powietrze w każdej komorze jest umieszczone pod tak dużym ciśnieniem, że jest wystarczająco gorące, aby się zapalić paliwo spontanicznie. Zanim przeszliśmy do systemów wtryskowych, których używamy dzisiaj, w samochodowym systemie dostarczania paliwa były gaźniki. Jednak silniki Diesla zawsze stosowały bezpośredni wtrysk paliwa. W przeciwieństwie do silników benzynowych, które wykorzystują wtrysk dolny do wtryskiwania paliwa do kolektora dolotowego tuż przed suwem ssania, silniki Diesla wtryskują paliwo pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do cylindrów silnika.
Odbywa się to u góry suwu sprężania i inicjuje i kontroluje spalanie, wykonując tę samą pracę co układ zapłonowy i przepustnica w silniku benzynowym. Pierwsze typy pomp paliwowych były wbudowane, co oznacza, że do każdego cylindra silnika podłączona była pompa i tłok. Paliwo zostało wprowadzone do zespołu pompy, z jednym końcem otwierającym się do komory spalania, a drugim obudową tłoka. Tłok poruszał się do przodu i do tyłu. Przy skoku do tyłu otwierał zawór, który wpuszczał paliwo, a przy skoku do przodu wytwarzał dużą siłę, która wtłaczała paliwo do komory spalania. Zatapialna pompa do oleju napędowego oparta na ciśnieniu zapewnia stałą prędkość przepływu paliwa. Może obsługiwać więcej niż jeden dystrybutor paliwa z tego samego zbiornika z tym samym źródłem rurociągu, więc potrzebuje mniej pomp, aby dostarczać paliwo klientom na całej stacji benzynowej.